Belgische vlag hangt al 183 jaar verkeer waar of niet waar?

Remkot
Flag: Netherlands
Contacteer:
Status: Offline

Belgische vlag hangt al 183 jaar verkeer waar of niet waar?

Berichtdoor Remkot » 21 jun 2014, 01:55

'De Belgische Natie kiest als kleuren rood, geel en zwart, en als rijkswapen de Belgische Leeuw met de kenspreuk Eendracht Maakt Macht.' Zo staat het er echt, in artikel 193 van de Grondwet. Niet zwart, geel, rood. Rood, geel en zwart. En toch is de volgorde van de vlag die dezer dagen ongetwijfeld aan veel Belgische woningen en autospiegels wappert, omgekeerd. .

Hangen onze zuiderburen dan echt al 184 jaar de nationale driekleur verkeerd om op? Nee, zegt expert grondwettelijk recht Jogchum Vrielink van de KU Leuven, slechts 183 jaar. 'In 1830 was de volgorde echt rood-geel-zwart en lagen de kleuren bovendien nog horizontaal op elkaar gestapeld. Maar omstreeks januari 1831 heeft er iemand beslist dat het verschil met de voormalige overheersers uit Nederland duidelijker moest en werd de vlag een kwartslag gekanteld.' Zo ongeveer tegelijkertijd werd besloten om de stok, zoals dat gebruikelijk is in de heraldiek, toch maar vast te hechten aan de zijde van de donkerste kleur van de vlag.

Is de huidige vlag dan echt in strijd met de grondwet? Helemaal niet, zeggen juristen. De vernoemde kleuren komen immers nog steeds netjes voor. Maar toch wel een beetje, zegt Vrielink. 'Sla er de grondwet op na: bij mijn weten is België echt het enige land ter wereld waar de vlag niet letterlijk de volgorde van de grondwet volgt.'
Afbeelding

Remkot
Flag: Netherlands
Contacteer:

Re: Belgische vlag hangt al 183 jaar verkeer waar of niet wa

Berichtdoor Remkot » 21 jun 2014, 02:04

dus aan mijn Belgische vrienden.... waar of fabel der Nederlanden?
\
Afbeelding

Stoempie
Flag: Belgium

Berichtdoor Stoempie » 22 jun 2014, 11:40

Wie weet het man mij interesseerd het niet, ik hang geen vlag maar als ik ze aan het stadhuis in leuven is moet hangen zal ik het is proberen aan d reactie van lowie tobback zal ik het dan wel weten ( de rest van mijn leven thuis) :lol:
Afbeelding

crazy
Flag: Belgium

Berichtdoor crazy » 22 jun 2014, 16:14

haha stoempie, zeker van dat ge dan op de VTM komt. Zou het niet weten kot, ben er ook alles behalve mee bezig, hangt die nu van links naar rechts of van boven naar beneden pfff :lol:

Terug naar “Fun”